January 31, 2007

جشن کتاب و روزگار می گذرد

http://www.bookfiesta.ir/

از آخرین پستی که در مورد جشن کتاب نوشته ام بیشتر از یک ماه می گذرد. در این مدت حدود پانزده متن معرفی کتاب جدید در سایت منتشر شد و الان هشتاد و پنج عنوان کتاب به قلم من معرفی و بعضی، نقد شده اند. بازدید کننده های روزانه ی صفحات ِ سایت بین عدد 920 تا 2100 در نوسان بوده اند. میانگین بازدید کنندگان را می توان عددی بین هزار صد تا هزار دویست دانست. خوب، سایت خواننده های عادی خودش را پیدا کرده است و این خیلی خوب است

یک – خبرنامه ی سایت هم چنان کار نمی کند. بیش از دو ماه است که در تلاش هستیم تا شرکت طراح سایت را وادار کنیم خبرنامه را درست کند. هیچ کاری نکرده اند. معنای این موضوع از دست دادن حدود پانصد خواننده ای بالقوه ای است که ایمیل خود شان را در سایت ثبت کرده اند. موضوعی ناراحت کننده که امیدوارم رفع شود

دوم – در پست قبلی ام خواسته بودم که برایم کتاب بفرستید. یعنی از نویسندگان، شاعران و ناشران این موضوع را خواسته بودم. تا اندازه ای محقق شده است، یکی انتشارات کاروان است که تقریبا هر کتابی که چاپ می کنند یک نسخه اش را برایم می فرستند و البته قرار است کتاب های ناشرین دیگر را هم برایم پست کنند، یکی از هم سید مهدی موسوی است که برایم کتاب شعر شاعران جوان را می آورد. نتیجه ی اینکه سایت الان دو نوع کتاب معرفی می کند: یکی کتاب های ناشر های معروف و پر آوازه (کاروان، نی، ققنوس، طرح نو، مرکز و غیره) و یکی هم کتاب های شعر شاعر های جوان (امیدوارم نویسنده های جوان هم اضافه شوند) که کتاب های شان را بیشتر با خرج خود شان چاپ می کنند و دستی پخش می کنند. تا الان سه مجموعه شعر در سایت معرفی شده اند

صدای موجی ِ زن. سروده ی مونا زنده دل و هدی قریشی شهری

http://www.bookfiesta.ir/modules/fa/book_criticism_details.aspx?id=223

خاطرات مشترک. سروده ی سارا جلوداریان

http://www.bookfiesta.ir/modules/fa/book_criticism_details.aspx?id=229

تب، ترانه، تنهایی. سروده ی عزیز علی انصاری

http://www.bookfiesta.ir/modules/fa/book_criticism_details.aspx?id=231

این روند قرار است ادامه پیدا کند. یعنی به نوعی داریم حمایت از نشر کتاب های جوان می کنیم، تا جایی که امکان اش باشد آدرس وبلاگ یا سایت، صندوق پستی، شماره ی تلفن در متن های معرفی کتاب گذاشته می شوند تا امکان خرید پستی برای خواننده ی علاقه مند فراهم شود

چون در سایت در بخش فهرست ها مقوله ی شعر نیامده (یکی از بیشمار مشکل های سایت) فعلا شعر ها را با عنوان کلی ادبیات معرفی می کنم، که می توانید آرشیو اش را از همان جا دریافت کنید

سوم – همچنان مشکل اصلی من در نوشتن متن های معرفی، بی خبری ام از بازتاب متن ها است. در پست قبلی در مورد جشن کتاب خواسته بودم که نوشته هایم را نقد کنید. خوب حسین جاوید (کتابلاگ) و امیر مهدی حقیقت معتقد بودند متن های کوتاه هستند. موافق بودم. میانگین پاراگراف هایی که خودم می نویسم را از سه به حدود هفت پاراگراف افزایش دادم. یک مسئله هم بود که به نظرم می آمد فونت نوشته ها کوچک است، یک شماره بزرگ تر شان کردم. سایت همچنان مشکل طراحی را دارد که خوب، دست من نیست

چهارم – در سایت تنها هستم. یکی از دوستان هم که شروع به نوشتن کرده بود به خاطر مشکلات شخصی فعلا کار نوشتن را کنار گذاشته است. این موضوع ضعف بزرگی برای سایت است. و باز هم، کار خاصی از دست من بر نمی آید، مگر اینکه دیگران هم علاقه مند به نوشتن در سایت باشند

منتظر نظر های تان در مورد سایت می مانم، مثل همیشه

سودارو
2007-01-31
هشت و سی و هفت دقیقه ی صبح