December 27, 2004

امروز با مامان رفته بودیم خرید. بعد از مدت ها یک ساعت و خورده ای بیرون بودم و میان مغازه ها و آدم های معمولی. باران ریزی می بارید و ظاهرا همه چیزی قشنگ بود. داشتیم می رفتیم و من نگاهم به دنبال آدم ها بود. به دنبال تصویر های زنده ی کارتن خواب ها – چقدر از اینکه دیدم واژه ی متکدی برای کارتن خواب ها استفاده شده لجم گرفت، انگار حقی ندارند و افتاده اند به گدایی، چرا باور نمی کنیم که زندگی مال همه است- به دنبال تصویر واقعی این اجتماع آشفته. دور نبود تصاویر. میان خیابان های شلوغ و مجلل ِ راهنمایی و احمد آباد راحت می شود کنار خیابان نشانه های جنون جامعه مان را دید

به دنبال آشفتگی می گشتم و فکر می کردم به یادداشت هایی که در این چند روز خوانده ام و می خوانم. مخصوصا وب لاگ شیوا. این دختر خانوم مقیم تهران است. از یک خانواده ی مرفه و متعلق به بخش های میانی رو به بالای اجتماع. لابد شما هم اگر صفحه ی اول وب لاگ شیوا را باز کنید جا می خرید مثل من. از عکس ی که در قسمت معرفی گذاشته است، از جملات بخش کپی رایت صفحه، از حاشیه ها. در نگاه اول وقتی وب لاگ را گرفتم خیلی احساس خوبی نداشتم. در اولین نگاه طنز دیوانه اش مرا خواننده ی ثابت وب لاگش کرد، بعد به سرم ضد بروم آرشیو ش را بخوانم. به امید خنده های بیشتر که چقدر کم دارم شان این روزها. و آرشیو سال دو هزار و دو اش را گرفتم
به جای خنده ای که در خیالم بود رو به رو شدم با این واقعیت که چرا باید یک نفر به این حد برسد که به همه چیزی بد بین باشد و همه چیزی را مسخره کند

این طور که من دارم می خوانم این شیوا خانوم در ابتدا برای سرگرمی به خبرنگاری روی می آورد و سر از اطلاعات هفتگی گویا – درست نمی دانم، و از آن جا به ستونی که کارش تهیه گزارش های اجتماعی است. و از آن جا وارد اجتماع دیوانه شده است. زندانیان را دیده است و با آن ها به صحبت نشسته است. به میان اجتماع رفته است، به محله هایی که شاید قبلا اسمشان را هم نشنیده بوده، به میان مردمی که نمی شناخته. به میان فقر، فساد و تبعیض. و مقصر اصلی را هم شناخته است، در درجه اول دولت، و دولت مردان، و در درجه ی دوم خود مردم

و همان اتفاقی افتاده است که فکر می کنم قبلا هم دکتر شریعتی در جایی گفته بود. چون دیده چقدر این حکومت اسلامی نا کارآمد بوده است کل مسائل اسلامی را به کنار گذاشته است. دیده که چقدر سنت ها ناکافی و مضر اند، اسلام به زور به برادری سنت در آمده را هم در کنارش نخواسته. وقتی دیده است که ویرانی دارد از سر و روی ظاهر به ظاهر آرام مان فوران می زند، فریاد بر آورده و هر چیزی را به سخره می گیرد

اتفاقی که برای شیوا افتاده است برای خیلی های دیگر هم پیش آمده، خیلی ها در دو دلی رها کردن هستند، و خیلی ها که محکم سر جایشان نشسته اند الان روزی به باور خواهند رسید

خواهیم فهمید که لایه های درد چقدر تا عمق استخوان این زندگی فرو رفته است

و اولین مقصر را کسانی می بینیم که همه چیز این جامعه را ربط می دهند به اسلام، به گذشته ها، و آن ها را لعن و نفرین می کنیم

مثل فاشیست ها که اولین چیزی را که دم دست شان بود مقصر همه ی بدبختی ها شان می دانستند – یهودی ها و کولی ها مثلا- افتاده ایم به لعن و نفرین کردن اسلام. به این تفکر که داریم سنت های پوچ را کنار می گذاریم

به این تفکر که داریم لایه های درد را کنار می گذاریم

بیایید قبول کنیم که هیچ چیزی توی این اجتماع سر جای خودش نیست. بیایید قبول کنیم زمانه برای خیلی چیز ها دیر شده است. بیایید قبول کنیم که احتیاج داریم به یک سر پناه واقعی، برای روح های آزرده و دردمند مان، بیایید قبول کنیم که یک اسلام واقعی نیاز داریم، به مردم و انسان های واقعی نیاز داریم

بیایید قبول کنیم که بیمار هستیم و به درمان فوری احتیاج داریم

بیایید قبول کنیم که به انسان شدن نیازمندیم

به وجود داشتن. شیوا در وب لاگش داستان ها می گوید از اجتماع ما، چیز هایی که من قبلا به عنوان داستان قبول شان داشتم و الان دارم حس شان می کنم

بیایید کمی فکر کنیم

لینک وب لاگ شیو
ا

* * * *

توی اخبار امشب از زلزله بیش از هشت ریشتری در اقیانوس هند شنیدم و آن جور که اخبار ساعت ده می گفت، تا آن لحظه ده هزار و سیصد نفر کشته. زلزله ای که در چهل سال گذشته بیسابقه بوده است. باز هم انسان ها این دنیا را ترک کردند. نوبت ما هم دارد نزدیک می شود، نوبتی برای رها شدن در آینده واقعی مان

* * * *

Important; from USA:

The Committee on the Present Danger is dedicated to protecting and expanding democracy by winning the global war against terrorism and the movements and ideologies that drive it. We will support policies that use appropriate means--military, economic, political, and social--to achieve this goal.

From this Page read PDF article about Iran’s Dangers:

http://fightingterror.org/

گوگل پر کاربرد ترین کلمات جستجو شده در سال دو هزار و چهار را معرفی کرده است
http://www.google.com/press/zeitgeist.html

عکس های کریسمس در سوئد از وب لاگ زنانه ها
http://zananeha.com/archives/2004-12/001269.html

اشک ها و لبخند های سال دو هزار و چهار از بی بی سی
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/4101205.stm

بم بعد از یک سال، به انتخاب بی بی سی، متن های کنار عکس ها هم زیبا هستند
http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/picture_gallery/04/middle_east_one_year_after_bam/html/1.stm


عکس هایی از فضا از هابل. می توانید به عنوان عکس صفحه ی اصلی کامپیوتر تان استفاده کنید. فوق العاده زیبا هستند. الان من یک عکس توپ از مشتری پشت صحنه ی این نوشته ام توی ژوزفینا- اسم کامپیوترم- دارم. لینک اصلی از صبحانه
http://hubblesite.org/gallery/wallpaper/

سودارو
2004-12-26
یازده و شانزده دقیقه شب

عذرت خواهی از وب لاگ مرد دریا که اشتباهی لینک ایشان را به جای لینک فتو بلاگ کسوف داده بودم. خیلی ببخشید. مغذرت می خواهم. لینک را کلا حذف کردم تا بعدا درست ش را بگذارم