June 13, 2005

مدل اکبر گنجی

حالا خدا کند که این طوری نشود، ولی فکر کنید فردا روزی است که باید دوباره برگردید زندان. چه احساس دارید؟

احساسی ندارم. ما از اول که به این راه می آمدیم می دانستیم بازی با مرگ است. حالا هم به صراحت می گویم که ما با دیکتاتوری شخصی رو به رو هستیم. آقا، 15 سال حکومت کرده، می خواهد مادام العمر هم حکومت کند. من با این مساله مخالفم و می گویم دموکراسی با این حرف سازگاری ندارد. من می گویم اگر انتخابات آزاد قرار است برگزار شود، این انتخابات باید در برابر آقای خامنه ای باشد. ایشان باید، نه به عنوان رهبر، بلکه به عنوان رئیس جمهور بیاید در یک انتخابات آزاد شرکت کند، اگر مردم رای دادند، حکومت کند، اگر رای ندادند، کنار برود. من می دانم که گفتن این حرف در کشور من یعنی بازی با مرگ. یعنی باید مفصل هزینه اش را بدهم. ولی من آگاهانه این را انتخاب کردم، پایش هم ایستادم. دیگر نمی دانم چه احساسی باید داشته باشم. شما هم حرف های مرا سانسور نکنید، هزینه اش را خودم باید بدهم

اکبر گنجی در مصاحبه با روزنامه ی اینترنتی ِ روز. 16 خرداد 1348 ، جبهه ی فراگیر دموکراسی با شورای رهبری ِ انتخابی

اکبر گنجی صبح شنبه در برابر زندان اوین حاضر شد. لبخند بر لب و استوار، به متحصنین برای آزادی دکتر زرافشان سلام گفت و خود را به دست زندان بانان سپرد. پیش از ورود رسما اعلام کرد که از صبح شنبه اعتصاب غذای نا محدود کرده است

اکبر گنجی حدودا ده روز در مرخصی بود. پیش از این ده روز هم با اعتصاب غذای خود به صفحه ی اول خبرگزاری های جهان راه یافته بود و اینترنت پر بود از یک نام: اکبر گنجی

اکبر گنجی در ده روز مرخصی خود از زندان یک کار مهم کرد که من می خواهم روی آن حرف بزنم و از آن به عنوان مدل اکبر گنجی اسم می برم، مدلی که در یک جمله خلاصه می شود: دموکراسی بدون خشونت ولی با هزینه


بعد از ظهر روز دوشنبه در مصاحبه ‌ي مطبوعاتي اعلام كردم اگر آقايان خلف وعده كنند و مرا پس از يك هفته به زندان بازگردانند دوباره دست به اعتصاب غذا خواهم زد و تا پاي مرگ مي‌ايستم. با اين‌كه در روزهاي اوليه مرخصي ميهمانان زيادي به منزل ما مي‌آمدند و سه روز هم تعطيل عمومي بود، نزد يكي از بهترين متخصصان آسم و ريه كشور رفتم . ايشان پس از انجام آزمايش‌هاي مختلف بيماري آسم مرا تائيد كرد و گفت بايد از اسپري‌هاي قوي‌تري استفاده كني


نامه ی اکبر گنجی قبل از رفتن به زندان

http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24205


اکبر گنجی چند ویژگی خاص دارد

اول اینکه دارای اهداف مشخص است
دوم اینکه به اهداف خویش اعتقاد دارد
سوم اینکه برای اهداف خود ش حاضر به پرداخت هزینه است
چهارم اینکه برای رسیدن به اهداف ش دارای قدرت مدیریت است
پنجم اینکه می تواند از افکار عمومی استفاده کند، قدرت بیان دارد

اکبر گنجی در این ده روز جامعه ی ایران را تحت تاثیر وجود خودش قرار داد. برنامه اعلام کرد، از مانفیست دوم جمهوری خواهی ش را که در زندان نوشته بود دفاع کرد، بر تحریم انتخابات دفاع کرد

رسما خطاب به دکتر معین گفت

بله، من مشکل شخصي که ندارم، ما تفاوت ديدگاه داريم. اول اينکه من فکر مي‌کنم از راه تحريم انتخابات می‌توان به هدف رسيد. اين از اين. دوم اينکه به دوستان پيشنهاد کرده‌ام که دست به اعتصاب غذا بزنند و شعارشان هم اين باشد که زنداني هاي سياسي و مطبوعاتي بايد آزاد شوند، و دادستان تهران هم بايد برکنار شود.اين طوري ثابت مي شود که اينها روي حرف هايشان هستند و حاضرند هزينه هم بدهند. اگر اين کار را بکنند، بله، راي هم مي‌آورند. به نظر من اين طوري همه نگاه ها هم به ايشان معطوف مي شود، ولي اگر نکنند معنی‌اش اين است که روي حرف هايشان نيستند. حالا اينکه پيشنهاد حداکثري است، پيشنهاد حداقلي هم دارم. آقاي معين بيايد اعلام کند که ظرف هفته آينده زنداني هاي سياسي و مطبوعاتي را آزاد کنيد. اگر آزاد بکنيد من در انتخابات شرکت مي‌کنم، اگر آزاد نکنيد، من در انتخابات شرکت نمي‌کنم و آن را تحريم هم می‌کنم. اين حداقل کاري است که آقاي معين و دوستانشان مي توانند انجام بدهند و از طريق آن نشان دهند که روي حرف هايشان هستند. الان آقاي معين بدون هيچ پيش شرطي آمده در انتخابات شرکت کرده است، خب هيچ چيزي پيش نمي‌آيد. ايشان حتي اگر بخواهد راي هم بياورد، بايد چنين کاري کند. آخر جامعه که به صرف چند حرف و بيانيه اعتمادش جلب نمي‌شود. اين نيروهاي محذوف جامعه ايران که در طول سال هاي گذشته رفته اند، با حرف و شعار که بر نمي گردند. اگر به شعار بود آقاي خاتمي همه اينها را گفت. حالا بايد يک چيز عملي پيش رو گذاشت. نمي شود گفت فردا که پيروز شديم اين کارها را مي‌کنيم، نه، همين الان بايد نشان بدهند که اهل انجام اين کارها هستند


اکبر گنجی در مصاحبه با روزنامه ی اینترنتی ِ روز. 16 خرداد 1348 ، جبهه ی فراگیر دموکراسی با شورای رهبری ِ انتخابی


ولی چرا دکتر معین به این پیشنهاد توجه نکرد؟ رسما بگویم که با نظر اکبر گنجی موافقم. ولی چند دلیل هم می خواهم بیاورم

اول اینکه جامعه ی امروز ما بی اعتماد است، جامعه با بی اعتمادی به این تصمیم خواهد نگریست، همان طور که به تحصن ِ مجلس ششم نگریستند. جامعه از این تصمیم دفاع نخواهد کرد. جامعه در شرایط فعلی حاضر به پرداخت هزینه نیست، همان طور که حتا دانشجویان هم از تحصن مجلس حمایتی نکردند

دوم اینکه شروع چنین برنامه ای بلافاصله جامعه را به سمت طغیان می برد. شروع یک انقلاب بدون برنامه ی مشخص برای آینده بد تر از تمام اتفاقاتی است که تا به حال افتاده است. در فضای فعلی ما انقلاب، یک انقلاب لنپنی خواهد بود که ما را نه به سمت یک دموکراسی فراگیر که به سمت دیکتاتوری خواهد برد، احتمالا دیکتاتوری ِ نظامی. فراموش نکنید که کمتر از چند ساعت از رد صلاحیت اولیه در کوی دانشگاه دانشجویان فریاد می زدند مرگ بر دیکتاتور

سوم اینکه در درون جبهه ی مشارکت، بهتر بگویم جبهه ی حقوق بشر و دموکراسی آمادگی برای چنین حرکت بزرگی وجود ندارد

ولی یک موضوع مهم هست: درست است که دکتر معین حرف اکبر گنجی را تبدیل کرد به این طرح که اولین کاری که در دولتم بکنم ارائه لایحه ی عفو عمومی است که طی یک بند آن تمام زندانیان عقیدتی آزاد خواهند شد. این حرف درست. ولی اکبر گنجی کاری کرد که من به آن می گویم مدل اکبر گنجی: وی سطح انتظارات را در جامعه بالا برد

اگر بحث این بود که زندانی سیاسی داریم یا نه، گنجی رسما می آید می گوید که زندانی وجود دارد و باید آزاد شود. اگر حرف این است که دکتر زهرا کاظمی را دادستان تهران به قتل رسانده است یا نه، گنجی می گوید دادستان تهران باید برکنار شود. اگر جامعه هنوز در حدی نیست که در مورد رهبری صحبت کند، گنجی خامنه ای را دیکتاتور خطاب می کند و می گوید که باید با دیکتاتوری شخصی در ایران مبارزه کرد

گنجی می گوید که می داند دارد بازی مرگ می کند. همان طور که وقتی بحث قتل های زنجیره ای بود می دانست، ولی بر اساس ویژگی های شخصی اش عمل می کرد


ما چه باید بکنیم؟


مبارزات دگرانديشان ( من تاكيد دارم بر لفظ دگر انديشان تا فعال سياسي) طی نيمه دو قرن بيستم در تمام دنيا خصوصاً اروپا ی شرقی مبارزات بسيار چشمگيری بوده و تحولات بسيار عظيمی را به نفع حقوق بشر، آزادی و دموكراسی آفريده‌اند. دگرانديشان در ابتدا و به صورت انفرادی عمل می‌كردند حمايتی از آنان نبود، اما رفته رفته حمايت‌های داخلی و بين المللی را به طرف خود جلب كردند و من به طور قطع می‌گويم حمايت‌های داخلی و بين المللی به اهداف دگرانديشان كمك كرده و كمك خواهد كرد


اکبر گنجی آزاد شد. اکبر گنجی در مصاحبه با روز نامه ی اینترنتی ِ روز. 10 خرداد هشتاد و چهار

اول. ما باید بدانیم که چه می کنیم. هدف و مسیر و عقیده مان را برای خودمان روشن کنیم

دوم. باید حاضر باشیم که عقاید خودمان را اعلام کنیم. عقاید مان را درون خودمان نگه داریم و سکوت کنیم ایران قرار گاه دیکتاتور های نظامی خواهد شد

سوم. باید بدانیم که هزینه ی زندگی مان را باید پرداخت کنیم. نه با فریاد زدن در خیابان و نه با نشستن ساکن در خانه های مان دموکراسی به وجود نخواهد آمد. باید بر اساس یک خواست مشخص برنامه داشته باشیم: دموکراسی بدون خشونت ولی با هزینه

چهارم. باید بتوانیم عقاید خود مان را مدیریت کنیم. باید بتوانیم افکار عمومی را به خدمت راه خود در آوریم: قرار نیست همه مانند هم فکر کنیم، ولی تنها فکر کردن اثری نخواهد داشت

بداینم که راه هایی پیش روی ما هست. من بر اساس دیدگاه شخصی خودم به این نتیجه رسیده ام که با رای دادن بر اساس برنامه ای که فردا مفصل خواهم گفت باید راه دموکراسی را در ایران پیش برد. اکبر گنجی می گوید این کار را با تحریم انتخابات باید پیش برد. هر دو هدف و برنامه داریم. هر دو بر اساس برنامه مان حرکت می کنیم. اکبر گنجی دارد برای برنامه اش هزینه می دهد. من فعلا امنیت دارم

ولی هر دو امیدواریم. هر دو برای ایران آزادی و دموکراسی می خواهیم: دموکراسی بدون خشونت ولی با هزینه

هر دو می دانیم که سکوت هیچ چیزی نخواهد داشت

دو دو سو قرار گرفته ایم: من از شرکت در انتخابات دفاع می کنم و گنجی بر تحریم انتخابات اصرار می کند

ما دو نفر در ایران هفتاد میلیونی که داریم بر اساس آن چیزی که من می گویم مدل اکبر گنجی حرکت می کنیم. چند نفر دیگر هم هستند که بر اساس تفکر حرکت می کنند و بر اساس تفکر عمل می کنند؟ چند نفر؟

خود شما چه طور؟

* * * *

بيست و چهار ساعت بعد از آغاز دوباره اعتصاب غذای اکبر گنجی، اخبار رسيده از داخل و خارج ايران حکايت دارد که درخواست آزادی و معالجه اکبر گنجی روزنامه نگار زندانی، در ششمين سال حبس وی به ماجرائی جهانی تبديل شده است. شب گذشته يک منبع موثق به "روز" گفت گروه های مدافع حقوق بشر اتحاديه اروپا در همين دو روز در اعلاميه تازه ای از اتحاديه اروپا می خواهند که به عنوان يک مورد برجسته نقص حقوق بشر در ايران، گفتگوهای تجاری خود را با ايران قطع کند

فشار جهانی برای آزادی گنجی. روزنامه ی اینترنتی روز. 8 خرداد

در سومين روز از اعتصاب غذای دوباره اکبر گنجی روزنامه نگار زندانی، در حالی که دادستانی تهران بازی تازه ای را با وی آغاز کرد معصومه شفيعی همسر گنجی اعلام داشت ديگر برايم مهم نيست كه جو داخل كشور آرام است يا شلوغ، همسرم مي‌گويد اگر قرار است اوهزينه بدهد، نبايد اين هزينه يكطرفه باشد، بلكه او آن را چند برابر كرده و به نظام جمهورى اسلامى تحميل خواهد كرد

گنجی بازی دادستانی را نپذیرفت. روز نامه ی اینترنتی ِ روز . 9 خرداد


آيا آنان به اين هدف رسيدند؟ يا مواضعی كه من در طول زندان گرفتم بسيار راديكالتر از مواضع پيش از زندان من بوده است؟ من تا موقعی كه در زندان باشم از هيچ يك از مواضع پيشين خودم عدول نخواهم كرد. مواضع من نسبت به گذشته راديكالتر شده است و معتقدم برای اين مواضع استدلال دارم، البته از دوستان هم خواسته ام بی رحمانه نظراتم را نقد كنند. اگرچه كتاب "مجمع الجزاير زندان گونه" من توسط (قاضي) مرتضوی در چاپخانه توقيف شد و همه نسخه‌های چاپ شده آن را بردند و اگرچه به هيچ يك از نوشته‌های من اجازه چاپ نمی‌دهند اما نوشته‌های من از طريق اينترنت از طريق سی دی و از طريق دست به دست شدن در تيراژهای بسيار بالايی پخش شده و خوانده شده و در برخی سايت‌ها در چند هزار صفحه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. اگر اين افراد می‌خواستند موفق شوند از اين راه هم به هدفشان نرسيدند. از طريق زندانی كردن دگرانديشان به هيچ چيز نخواهند رسيد و من فكر می‌كنم كه هزينه سنگين خواهند داشت


اکبر گنجی آزاد شد. اکبر گنجی در مصاحبه با روز نامه ی اینترنتی ِ روز. 10 خرداد هشتاد و چهار


گنجی هم گفت: افرادی را دورتان جمع كنيد كه حاضر به زندان رفتن باشند. اميدوارم بايستند. وی در ادامه با نقل قولی از زرافشان گفت: می‌گويد ببينيد كه دوستان شما انحصارطلب هستند نه دموكرات! يا ملی مذهبی‌ها كه هرچه می‌شود آنها را به زندان می‌برند. اين انصاف است؟ از اينها با اسم ياد كنيد. البته گذشته‌ها گذشته است، من دوست نداشتم اين حرفها را بزنم. اما برای راهی است كه در پيش گرفته‌ايد. از اين به بعد بايد زبانهای نيش‌دار را بشنويد. اميدواريم كشور به دموكراسی و آزادی همراه با دين برسد

آقای معین، مردم مصدق می خواهند. روزنامه ی اینترنتی روز. 12 خرداد


من مي گويم دموکراسي بدون خشونت آري، بدون هزينه خير. تمام کشورهايي که در اين قرن پروسه دموکراسي را طي کردند، بدون دادن هزينه اين راه را به پايان نرساندند. من در اينجا راهم از آن دوستاني که فکر مي کنند تنها با روشن کردن مفاهيم صرف مي توان جلو رفت، جدا مي شود. البته قبول دارم که دموکراسي به پيشرفت‌هاي اجتماعي و معرفتي نياز دارد، همه چيز بايد با هم باشد، ولي دموکراسي بيش از اينها به استقامت، پايداري، به هزينه دادن نياز دارد. اگر دوستان سر حرف‌شان بايستند، جناح مقابل عقب می‌رود، اما اگر حرف بزنند و بعد بروند در کنج عزلت شان پناه بگيرند، نمي شود کاري کرد. حرف سر اين است که بايد ايستاد. در عمل بايد نشان داد. با بيانيه اين پروسه پيش نمي رود

اکبر گنجی در مصاحبه با روزنامه ی اینترنتی ِ روز. 16 خرداد 1348 ، جبهه ی فراگیر دموکراسی با شورای رهبری ِ انتخابی


به امید آزادی تمام زندانی های سیاسی

به پیش آقای گنجی
به پیش


سودارو
2005-06-13

یک و دوازده دقیقه صبح

توضیح: دیروز ظهر به خاطر سرعت کم اینترنت پستی را منتشر کردم که از نیمه به بعد منتشر نشده بود، معذرت می خواهم و امروز اولین کاری که بکنم درست کردن آن پست است. ببخشید

فردا مقاله ی نهایی ام را منتشر خواهم کرد
دولت معین: دولت گذار به سکولاریسم

بعد از آن فقط تحلیل اخبار خواهم داشت تا روز انتخابات. همچنان از رای دادن به معین قویا حمایت می کنم