June 15, 2005

امروز برنامه ریختم و رفتم بیرون. تقریبا یک ماهی می شود که جز برای دانشگاه به خیابان نرفته بودم. این بار هم رفتم تا ببینم تا سه روز مانده به انتخابات در خیابان های مشهد چه خبر است

اول اینکه امروز وقتی بعد از حدود 5 روز در خیابان های مشهد بودم می دیدم که فضای شهر چقدر فرق کرده است. مشهد شهر قالیباف شده است. دقیقا نمی دانم چقدر، ولی فکر می کنم قالیباف بیشترین خرج را در این شهر کرده باشد، شنیده ام در شهر های دیگر از این خبر ها نیست

قالیباف مال طرقبه است، دهکده ی تفریحی نزدیک مشهد – تقریبا چسبیده به شهر – و خودش را مشهدی حساب می کند و خیلی به مشهدی ها چشم دوخته است. ولی از آن چه که من امشب دیدم فقط همان حرفی است که در آمار های اینترنت هم دیده بودم: حامیان قالیباف دبیرستانی ها هستند و حامیان معین دانشجویان

من از چهار راه راهنمایی پیاده از خیابان سناباد رفتم تا چهار راه دکترا و از آن همراه عزیز ترین دوستم تا تقی آباد و بعد با تاکسی تا سه راه راهنمایی و از آنجا مسیر خیابان راهنمایی

در این مسیر قالیباف 6 ستاد، معین 3 ستاد از جمله ی ستاد مرکزی اش، هاشمی 2 ستاد، کروبی 1 ستاد، احمدی نژاد 2 ستاد و رضایی 1 ستاد داشت. مهر علیزاده و لاریجانی ستادی در این مسیر نداشتند

قالیباف تقریبا هر جا که توانسته است ستاد انتخاباتی زده است. فعالیت ستاد های او در مشهد قبل از اعلام نتایج تایید صلاحیت ها در ستاد های اصلی با عنوان ستاد های ارتباط مردمی دکتر قالیباف شروع به کار کرد. الان نمی دانم چند ستاد، ولی فکر می کنم بیش از 100 ستاد تبلیغاتی در مشهد داشته باشد

در ستاد های قالیباف انواع پوستر های سردار روی میز های چیده شده است تا هر کسی می خواهد بردارد. تا پخش دعای عاشورا هم پیش رفته اند. موسیقی هم می نوازند. پذیرایی هم با آب میوه می شود

در ستاد هاشمی رفسنجانی آن قدر خوشحال شدند که من رفتم تو، سوت و کور ترین ستاد در مشهد بود. اینجا هم سی دی، پوستر و برنامه های تبلیغاتی موجود بود. یک مجله ی 8 صفحه ای هم با عنوان میثاق هم به من دادند که برای خنده خوب است. شاید بعدا از آن چیز هایی ذکر کنم. پر از دروغ بود: مثلا از قول تاج زاده می گفت که دکتر معین آماده ی کناره گیری به نفع هر کاندیدای است که از او این درخواست را بکند

ستاد کروبی شلوغ بود، سی دی اش را گرفتم. خیلی نماندم. همین جوری پوستر و عکس و کاغذ پخش می کنند

ستاد های معین پر از جوانان با میان گین سن 20 سال بود. معین تبلیغات کمی در مشهد دارد. ولی در سطح قالیباف بین مردم شناخته شده است. سی دی فیلم تبلیغاتی گفتگوی حجاریان با معین و سی دی کنگره ی تهران را گرفتم. پوستر نگرفتم ولی تراکت های تبلیغاتی معین را گرفتم

ستاد های احمدی نژاد را جرات نکردم بروم تو

ستاد رضایی در واقع یک کافی شاپ بود که فقط یک پارچه سر درش گذاشته بودند. همین

فقط یک نمونه از تبلیغات قالیباف در مشهد را می گویم

سر سه راه راهنمایی پسرکی پوستر های دکتر را پخش می کرد

کمی پایین تر سه پسر دبیرستانی مجله ی دختران را مجانی پخش می کردند. فقط برای 4 صفحه که در مورد قالیباف دارد. چیزی حدود 1000 نسخه اگر امشب این 3 نفر پخش کنند می شود 300 هزار تومان فقط برای 4 صفحه متن در مورد سردار

کمی پایین تر پرده های سردار بود که تمام خیابان را پوشانده بود و موسیقی پخش می کردند و چند پسر دبیرستانی توی خیابان ایستاده بودند و پوستر قالیباف در دست داد می زدند فقط قالیباف

کمی پایین تر یک پسر بچه باز هم تراکت پخش می کرد

نزدیک چهار راه راهنمایی که رسیدم چند موتور سوار با سرعت رد می شدند و پوستر قالیباف در دست – دو نفر سوار هر موتور – داد می زدند فقط قالیباف

صبح که می رفتم دانشگاه به فاصله ی تقریبی هر 5 متر یک پارچه ی 1 متر در 1 متر از درخت ها آویزان بود که می گفت قالیباف در آخرین روز تبلیغات در مشهد سخنرانی خواهد داشت. فکر می کنم 5 کیلومتری همین روند ادامه داشت

تمام این خرج ها فقط همان حرفی را می زند که حجاریان گفت: 30 میلیارد تومانی که توسط فرمانده هان سپاه برای تبلیغات قالیباف اختصاص داده شده است

حدود 2 ساعت بودم و جالب بود. شاید فردا هم بروم ببینم در آخرین روز تبلیغات چه خبر است در اطراف خودم

سودارو
2005-06-15

دو و سیزده دقیقه ی صبح