November 23, 2005

چشم هام دارند می سوزند، امروز وقتی آقای کلاهی گفت کلاس تمام است یک نفس راحت کشیدم، روز دوشنبه که می شود یک روند طاقت فرسای شروع می شود که تا آخر روز سه شنبه امتداد دارد. آخر من نمی دانم چرا باید چهار تا کلاس برای یک روز داشت، آن هم کلاس هایی که هر کدام شان می توانستند نفس گیر باشند، رسیدم خانه گیج می خوردم، فقط گفتم می خوابم و سرم را گذاشتم روی بالشت خوابم برد و باز هم موج خواب های آشفته
. . .

این روز ها حالم خوب نیست، امروز مزخرف بودم، ببخشید، ولی واقعا تحمل کوچک ترین چیزی را ندارم، امروز نزدیک بود وسط حیاط دانشگاه بزنم تو گوش هم نام – واقعا باور نکرده بود که من می توانم خشن هم باشم، یا به قول بلیس وقتی مصطفی قاط می زنه، واقعا قاط می زنه – برنامه ی کارگاه شاعران و نویسندگان را کنسل کردم – می خواهم اگر وقت شد یک نامه ی رسمی اعتراض آمیز نسبت به عمل کرد بخش اطلاع رسانی انجمن بکنم – و طفلک یک خانومی که دم در انجمن از من پرسید جلسه چه ساعتیه و من هم خیلی خونسرد گفتم کنسل شده و رفتم و فکر کنم سر جایش خشک شد، یک نفر هم توی حیاط آمد در مورد ترجمه سوال داشت که خیلی مودبانه جواب ش را ندادم. انتظار داره دیوانه ام می کنه، انتظار مزخرف ِ ابله گونه ی سرد، که تمام وجود م رو پر کرده، که اگر این، که اگر آن، که
. . .

لابد دیده اید پشت خنده هایم یک دفعه سر جایم می ایستم این روز ها، خیره می شوم به اطراف، نگاهم سرد می شود، و شاید با دستم پیشانی ام را فشار دهم که شاید . . . لابد دیده اید این روز ها
. . .

* * * *

به علاقه مندان ترجمه و دانشجویان ترجمه تبریک می گویم: روز دوشنبه دفترچه ی کنکور ارشد را گرفتم و رشته ی جدیدی به نام ترجمه ی خبر انگلیسی به رشته های ارشد اضافه شده است، مبارک باشد

برای اسم نویسی حداکثر تا 13 آذر وقت دارید

* * * *

انتشارات فرهنگ معاصر را که می شناسید؟ دیکشنری باطنی آن بین اهالی زبان انگلیسی جایگاه مخصوصی دارد. جدیدا فرهنگ معاصر فقط از حالت چاپ دیکشنری های مختلف خارج شده است و سری هم به کتاب های مرجع زده است. دوشنبه عصر یکی از این کتاب های مرجع را که تازه از زیر چاپ در آمده را گرفتم

فرهنگ اساطیر یونان و رم
ژوئل اسمیت – ترجمه ی شهلا برادران خسرو شاهی
فرهنگ معاصر – روزبهان
چاپ اول – 1384 – 3000 نسخه – 426 صفحه – 3850 تومان – گالینگور

ورق که زدم جالب آمده است، کتاب مصور است – هر چند عکس ها سیاه و سفید – و مفید، هر چند به پای کتاب های مرجع آکسفورد: اسطوره های جهان که نسخه ی انگلیسی آن را از نمایشگاه تهران خریدم نمی رسد، ولی می شود لبخند زد و امیدوار بود که باز هم کار های بهتری انجام شود

این سری کتاب های مرجع آکسفورد را دیده اید؟ نزدیک به صد عنوان است و از شیمی و قانون و ادبیات کتاب دارد تا ورق بازی و پادشاهان انگلستان، آدم فقط کف می کند لیست عناوین ش را می بیند. تهران سابقا – یعنی تا مهر امسال – کتابفروشی خوارزمی تو خیابان تهران ده عنوانی از این سری داشت، شهر کتاب هم فکر می کنم پیدا شود، قیمت ها هم میانگین – حدودی می گویم - جلدی پنج هزار تومان بود، نمایشگاه کتاب هم بیش از پانزده عنوان را در غرفه های مختلف دیدم

. . .

فکر می کنی چه می شود؟ من داغانم

مصطفی
2005-11-23
دوازده و سی و هشت دقیقه ی نیم شب