October 10, 2005


مرگ آمده بود مرد را به دنیای دیگر ببرد
مرد ترسیده بود، ایستاده بود و بهانه می تراشید
گفت چرا به من خبر ندادی که می آی؟
مرگ لبخندی زد و گفت مگر قاصدان من خبر را بار ها برایت نیاورده اند؟
مرد گفت کدام قاصدان؟ کدام خبر؟
مرگ جدی پرسید: پدر و مادر ت کجا هستند؟
مرد مردد گفت: مرده اند
مرگ دوباره پرسید: عمو هایت، عمه هایت، خاله هایت کجا هستند؟
مرد مو های پیر ش را دست نوازشی کشید و آرام گفت: مرده اند
مرگ گفت: همه این ها مگر قاصدان من نبودند که می گفتند بعدی تو خواهی بود؟
مرد به مرگ تسلیم شد


این داستان را سال ها پیس خوانده ام، اگر اشتباه نکنم در مورد مرگ یکی از پیامبران است که با عزرائیل بحث می کند و داستان در کتاب مقدس – احتمالا – آمده است، نام پیامبر هم یادم نمی آید، بیش از ده سال از خواندن داستان گذشته است

هشت اکتبر شبه قاره هند لرزید و آن طور که اخبار دیشب، ساعت نه شبکه اول، می گفت بیش از بیست هزار تن در آن کشته شده اند، زلزله پاکستان، افغانستان، هند و مخصوصا کشمیر را لرزانده است

همین چند ماه پیش بود که سونامی در جنوب آسیا بیش از دویست هزار کشته بر جای گذاشت

سال پیش زرند در کرمان لرزید و کمتر از هزار تن در زلزله کشته شدند. زلزله در منطقه ای کم جمعیت رخ داد، برای همین تعداد کشته های یک زلزله ی بزرگ چندان زیاد نشد

سال قبل از آن بم لرزید و به گفته ی دولت ایران بیش از بیست و شش هزار تن در زلزله کشته شدند

امروز من می خواستم بر اساس مدل آماری شهر بم، بگویم که اگر در مشهد در همان ساعت، در همین امروز، دهم اکتبر، زلزله ای با همان شدت رخ می داد چه می شد، می خواستم فکر کنم که چه می شد، می توانید تصویر کنید که چقدر وحشتناک می شد

دیروز روز پر کاری را گذراندم، از سه و نیم صبح سر پا بودم و از دوازده ی ظهر تا هفت و نیم عصر هم بیرون بودم و حدود نه و نیم شب توانستم بخوابم، آنقدر خسته که متنی که کار ذهنی زیادی داشت را نمی توانستم بنویسم. پست بعد ای را می خواهم در این مورد بنویسم

مشهد زلزله بشود چه خواهد شد؟

فکر کنید شهر های خود تان زلزله شود چه می شود، ادامه ی این متن را در اولین وقت ِ آزادی که داشته باشم می نویسم، تا آن زمان فکر کنید

مرگ می گوید مگر قاصدان من خبر را برایت نیاورده بودند که شهر بعدی، شهر تو خواهد بود؟

سودارو
2005-10-10
چهار و چهل و سه دقیقه ی صبح

پیوست ها

عکس پست دیروز و امروز مال زلزله ی هشت اکتبر شبه قاره ی هند و از سایت بی بی سی است

آیه های زمینی، وبلاگ یک دوست

http://pantheon.blogfa.com/

سایت خانوم مهر انگیز کار

http://www.mehrangizkar.com/