August 22, 2005

یادته؟ عصر بود و نشسته بودیم یک جایی توی پارک بین خیابان راهنمایی و خیابان کلاهدوز، دور و برمان پر بود از خانوم هایی که بچه های شان را آورده بودند هواخوری، نشسته بودیم روی یک نیمکت و من داشتم حرف می زدم و سرم را برگرداندم نگاهی بیاندازم به دور و برمان که . . . سرم گیج رفت، یک دفعه با دست هایم سرم را گرفتم و گفتم که نمی دانم، نمی دانم، احساس این را دارم که توی یک رویا هستم، دور، از خودم دور و دارم تماشا می کنم خودم و تو را که نشسته ای همین جا، یادت هست؟ لبخند زدی و آرام انگشت هایت مو هایم را ناز کرد و من دوباره نشسته بودم و سرم دیگر گیج نمی رفت

چه جوری من را تحمل می کنی؟ هیچ وقت نمی فهمم، هیچ وقت، آن قدر آشفته ام همیشه . . . می دانی که، خوب هم می دانی، ولی هنوز هم ایستاده ای

می دانی، من امروز می روم خودم را بشکنم، می روم یک بار دیگر بجنگم، می روم و بعد . . . یا می مانم بر جای و بر می گردم به سمتت لبخند می زنم، یا . . . نمی دانم

مدت ها است دارم لحظه شماری می کنم برای از یاد رفتن، فراموش شدن، دور شدن، دور بودن
. . .

برایم دعا کن
سودارو

* * * *

بدون هیچ توضیحی از سایت اینترنتی ِ امروز

محمدتقی رهبر، عضو كميسيون‌ فرهنگی مجلس آبادگران به "نيلوفر دهنی" گزارشگر روزنامه اعتماد، درباره لباس ملی و طرح حجاب كه وی مدتی پيش به آن به عنوان پيشنهاد ملی خود ياد كرده بود گفت

قصد ما احيای لباس‌ ملی و اسلامی. لباس‌هايی كه‌ در حال‌ حاضر در فروشگاه‌ها وجود دارند هيچكدام‌ در فرهنگ‌ اسلامی و ايرانی ما ريشه‌ ندارند و كسانی هم‌ كه‌ اينها را می‌پوشند يك‌ عده‌ عروسك‌های خيابانی بيش‌ نيستند. با وضع‌ شرم‌آوری كه‌ اكنون‌ برخی دختران‌ و زنان‌ ما دارند، ما واقعا خجالت‌ می‌كشيم‌ در دنيا سرمان‌ را بلند كنيم‌. جايگزين‌ كردن‌ يك‌ لباس‌ مناسب‌، خوب‌ و شيك‌ كه‌ با عرف‌ ما نيز سازگار باشد، هم‌ خواسته‌ ما و هم‌ درخواست‌ همه‌ مردم‌ است‌.مردم‌ در مراجعاتشان‌ به‌ ما خون‌ دلهايشان‌ را ابراز می‌كنند. ممكن‌ است‌ تنها يك‌ عده‌ بی‌بندوبار و اراذل‌ و اوباش‌ از اين‌ وضعيت‌ راضی باشند.به‌ نظر من‌ اين‌ ناشی از بی‌تفاوتی مردها است‌ كه‌ اجازه‌ می‌دهند همسر يا دخترشان‌ با اين‌ وضعيت‌ به‌ خيابان‌ها بيايند. مثل‌ اينكه‌ غيرت‌ هم‌ در اين‌ جامعه‌ از بين‌ رفته‌ است‌. اما مطمئنم‌ با تصويب‌ اين‌ طرح‌ و اجرايی شدن‌ آن‌ و نيز موضع‌گيری محكم‌ نهادها و سازمان‌های مسوول‌ تمام‌ اين‌ افراد مجبور به‌ رعايت‌ اصول‌ می‌شوند و فساد برچيده‌ می‌شود

طرح لباس اسلامی در درجه‌ اول‌ قرار است‌ در دانشگاه‌ها و ادارات‌ و مدارس‌ اجرا شود.به‌ عنوان‌ مثال‌ اگر در ادارات‌ كارمندان‌ را ملزم‌ به‌ رعايت‌ پوشش‌ كنند يا در دانشگاه‌ها دانشجويان‌ ببينند در صورتی كه‌ حجابشان‌ را رعايت‌ نكنند يا آقايان‌ لباس‌ آستين‌كوتاه‌ بپوشند در پايان‌ ترم‌ نمره‌ نخواهند گرفت‌ يا اخراج‌ خواهند شد يا به‌ كميته‌ انضباطی می‌روند يا استاد پايان‌نامه‌شان‌ را نمی‌‌دهند برای ماندن‌ در دانشگاه‌ها مجبور می‌شوند شئونات‌ را رعايت‌ كنند

رهبر راهیافته اصفهان به مجلس در باره طرح ها وابتكارات ديگر كميسيون فرهنگی مجلس فرمايشی گفت

طرح‌ ازدواج‌ جوانان‌ به‌ مجلس‌ داده‌ شده‌ كه‌ در شور اول‌ به‌ تصويب‌ رسيده‌ است‌. طرح‌ ممنوعيت‌ ماهواره‌ نيز در حال‌ مطالعه‌ است‌

طرح‌ دفاع‌ فرهنگی كه‌ همان‌ مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگی است‌ نيز در حال‌ بررسی است‌. هدف‌ از اين‌ طرح‌ مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگی و ايستادگی در برابر توطئه‌ها و تهاجمات‌ دشمن‌ است‌ كه‌ به‌ شكل‌های مختلف‌ گاه‌ در مطبوعات‌، گاه‌ در فيلم‌ها، لباس‌ و ماهواره‌ خود را نشان‌ می‌دهد

طرح‌ لباس شامل‌ آقايان‌ هم می‌شود؟

راستش‌ را بخواهيد، برای آقايان‌ هنوز بحث‌ نشده‌ است‌. اما طبيعی است‌ كه‌ اگر آقايان‌ نيز لباسی بپوشند كه‌ در فضای اجتماعی جالب‌ نباشد مطمئنا با آنها نيز برخورد خواهد شد. اما فعلا بيشتر هجوم‌ و لطمه‌ از طرف‌ لباس‌های خانم‌هاست‌. البته‌ مردها هم‌ گاه‌ جوانی می‌كنند و بايد توصيه‌هايی به‌ آنها شود، مخصوصا در جاهايی كه‌ مرد و زن‌ با هم‌ كار می‌كنند. به‌ هرحال‌ پوشيدن‌ پيراهن‌های چسبان‌ و شلوارهای كوتاه‌ برای آقايان‌ نيز غيرقابل‌ قبول‌ است‌

آيا به‌ غير ازپيراهن‌های آستين‌كوتاه‌، منع‌ ديگری نيز برای آقايان‌ وجود دارد؟ مثلا بلندی مو؟

خير، بحث‌ مو را نداريم‌. چون‌ نه‌ منع‌ شرعی و نه‌ منع‌ عرفی دارد. شايد كسی دوست‌ داشته‌ باشد مويش‌ را بلند كند ما كه‌ نمی‌‌توانيم‌ سر به‌ سر همه‌ بگذاريم‌ و در مسائل‌ خصوصی دخالت‌ كنيم‌

فكر می‌كنيد بازتاب‌ اجرای چنين‌ طرحی در جامعه‌ چگونه‌ باشد؟

اكثريت‌ جامعه‌ ما پذيرای اين‌ موضوع‌ هستند. عده‌يی هم‌ كه‌ تمايل‌ نداشته‌ باشند مسلما بيمارند. چون‌ اين‌ مساله‌يی نيست‌ كه‌ به‌ مذهب‌ مربوط‌ باشد، هركس‌ اگر مسلمان‌ هم‌ نباشد اگر به‌ شخصيت‌ و شرافت‌ اعتقاد داشته‌ باشد، اگر نخواهد زن‌ و دخترش‌ تبديل‌ به‌ يك‌ عروسك‌ خيابانی شوند از اين‌ امر استقبال‌ می‌كند.. البته‌ نياز به‌ فضاسازی هم‌ داريم‌. ضمن‌ اينكه‌ می‌توانيم‌ مردم‌ را تشويق‌ كنيم‌. مثلا در دانشگاه‌، استادها بگويند هركس‌ حجابش‌ را بهتر رعايت‌ كند، در نمره‌ پايان‌ ترم‌ او موئر خواهد بود، يا برای كار و استخدام‌ می‌توانيم‌ اين‌ موارد را در نظر بگيريم‌. بالاخره‌ اينها هم‌ می‌خواهند در اين‌ جامعه‌ زندگی كنند، بايد خود را وفق‌ دهند

* * * *
بیست و هشت مرداد گذشت، سالروز تولد مسعود بهنود، و آنگونه که در سایت ایشان خوانده ام، سالروز تولد پسرشان نیما هم گذشته است که هر دو مبارک باشد، برای هر دو دوست آروزی روز های زیبا و عمری پر برکت تر از آن چه بوده است می کنم. امیدوارم سایه ی نوشته ی مسعود بهنود همچنان بر ایرانیان بماند که تنها نوشته هایی است که این روز ها آرامم می کند
سومین برنامه ی رادیویی ِ مسعود بهنود در اینترنت هم دیروز در اینترنت قرار گرفت، همانجا دانلود کردم و گوش هم، زیبا بود، بسیار زیبا، یک مگابایت و نیم، چیزی نیست، چند لحظه یا اگر در ایران هستید چند دقیقه بیشتر وقتتان را نمی گیرد، لطفا دانلود کنید برنامه ی سوم و گوش کنید زیبایی ِ کلمات را
http://behnoudonline.com/2005/08/050821_009556.shtml